Salat

No se molt bé com definir el sentiment que me provoca la notícia que ha aparegut en premsa els darrers dies respecte el fet que a partir del maig la televisió autonòmica de Balears usarà l’article salat en els seus informatius. No se si me fa més ràbia o pena i, tot i que com diu una persona molt propera a jo no m’afecta en el meu dia a dia, me sap molt de greu.

Jo som filòloga de formació, i no se si és per deformació professional, però som especialment sensible a les qüestions que afecten la llengua, i més en concret la llengua catalana, que és la filologia que jo vaig estudiar.

Deixant de banda qualsevol consideració política, me sembla un desastre lingüístic que s’elimini l’ús del català estàndard en la radio televisió pública de les Illes, com m’ho semblaria igualment que s’eliminàs l’ús de qualsevol altre llengua estàndard en el mateix context.

Els estàndards en lingüística, són conceptes universals, tota llengua té la seva varietat estàndard i a qualsevol persona amb dos dits de front li semblaria una barbaritat que un andalús, un manxec o un saragossà parlassin en un mitjà públic en el seu dialecte.

A grans trets, un estàndard no és més que una varietat, sovint artificial, d’una llengua, que s’utilitza en l’educació formal i en els mitjans de comunicació, i que és àmpliament entesa per tots els parlants de dita llengua. Per a què ens entenguem, el castellà, l’anglès, el francès o l’alemany, per citar-ne només alguns, que s’ensenyen a les nostres escoles, són les varietats estàndards de cadascuna d’aquestes llengües i els presentadors dels informatius de la BBC, de France 2, de TVE o de la RAI, parlen els estàndards… Seria impensable, i fins i tot ens semblaria rídicul, que un d’aquests periodistes o un mestre parlàs l’anglès de Manchester, el francès de Lyon, el castellà de Càceres o l’italià de Nàpols, no?

Deixa un comentari

