Galetes d’oli (integrals)

Si un horabaixa d’aquests que es fan eterns no sabeu que fer, aquí va la meva proposta, galetes d’oli (o galetes d’Inca, “quelitas”, com us agradi més). Crec que poques coses ens identifiquen més com a mallorquins que aquestes galetes i per això m’agrada fer-les i presumir dels resultats.

No us contaré l’història ni l’origen de les galetes perquè hi ha gent que en sap molt més que jo que ja l’ha contada i molt millor del que ho podria fer jo.

El que sí faré es donar-vos la meva recepta de les “quelitas”. I dic la meva, perquè la primera vegada que vaig fer-la va ser com el cas de les Magdalenes per accident (que podeu recordar aquí), me vaig equivocar, i d’aquella equivocació ha sortit aquesta recepta. Per veure l’original, aquí.

Quelitas 002

Ingredients

220 ml aigua tèbia

200 ml oli

1 cullerada de sal

25 gr de llevat premsat

500 gr de farina blanca

160 gr de farina integral

Primer de tot, s’ha de dissoldre el llevat dins l’aigua tèbia, fins que es desfaci completament. Ho abocam en un bol i hi afegim l’oli. Ho mesclam bé i afegim la sal.

En un altre bol mesclam les dues farines, i a poc a poc, en dues o tres vegades anam afegint la farina a la mescla d’abans. Al començament mesclam amb una cullera o una espàtula fins que la mescla comenci a tenir consistència i quan es comenci a lligar, pastam amb les mans.

Enfarinam lleugerament la superfície on feim feina i pastam la mescla una estona fins que quedi completament lligada. Després feim una bolla i la deixam tovar dins un bol tapada amb paper film per a què tovi fins que dupliqui el seu tamany, que sol ser una horeta més o manco.

Quan ha tovat, la tornam a pastar una mica i amb un aprimador l’estiram fins aconseguir un gruix de mig dit. Amb un motle rodó o amb un tassó de licor anam fent les galetes i les posam en una palangana de forn que prèviament hem untat amb oli o hem cobert amb paper sulfuritzat.

Amb les quantitats de la recepta surten aproximadament entre 80 i 90 galetes,  és a dir, dues palanganes. Quan les tenim totes fetes les posam a dins el forn que tornin a tovar (o en un lloc on no hi hagi corrents d’aire).

Quan veim que han pujat, en més o manco mitja horeta, les treim del forn i el posam en marxa a 170 graus. Una vegada el forn és calent, enfornam les galetes entre 50 i 60 minuts, fins que tenguin color dauradet.

La recepta original era només amb farina blanca, però en el moment de fer-la me vaig quedar sense farina i vaig afegir el que me faltava de farina integral, que sí en tenia. També me vaig equivocar amb el llevat. A la recepta original eren 30 gr, però només en tenia un paquetet, que pesen 25 gr. I veient el resultat, que ens va encantar a tots, vaig incorporar les equivocacions a la recepta i de llavors ençà les mantenc com a part d’ella.

Quelitas 001
Quelitas integrals

I ara que li he agafat gust a fer galletes, vaig fent experiments amb nous ingredients. Mesclant pipes a la pasta o orenga i flor de sal, queden unes galletes espectaculars i diferents!

Quelitas 003
Quelitas integrals amb orenga i flor de sal

Bon profit!!!

Anuncis

7 thoughts on “Galetes d’oli (integrals)

  1. Jo també les faré Iolanda. A vegades enyor les galletes d’oli, tant que de tornada de les vacances de nadal en vengueren 2 paquets a la maleta. Ja fa estona que en venen per aquí, pero crec que només des ses petites… A més, com que darrerament estic molt concienciada en menjar coses naturals, si ho faig jo sé lo que duu!! Ah, i si saps la recepta del galletó dolç t’agraïria molt que la compartissis. Quins records d’infancia…

    1. Hola Teresa, ja veuràs que bones i fàcils de fer que són! Jo no tenc problema per trobar-les, però així i tot, m’he acostumat a les casolanes i ja no en compr de les altres. Per cert, amb aquestes quantitats tens galetes per una bona temporada, i si les guardes en un recipient hermètic et duren entre 10 i 15 dies! Ja me diràs com t’ha anat!

  2. Hola Iolanda. A la fi he aconseguit fer ses galletes. Però jo hi he posat noves variants i tota la farina era integral. Han quedat bastant bé només que algunes una mica massa torrades i a jo m’agraden més blanquetes així que la propera vegada que en faci les tendré un poc menys dins el forn a veure que tal queden. Ja se sap que d’un forn a un altre hi ha diferències… Però repetiré aviat perque, fins i tot amb la farina tota integral, els he trobat ben bones!!

Deixa un comentari

